Vackert glittrande klart vatten som detta kommer att ge dig den glädje, terapi, kvalitet och avkoppling du förtjänar.
När du köper ett Beachcomber spabad så ingår alltid vår uppskattade "spaskola" där vi lär dig sköta ditt bad för att du alltid ska ha ett vackert glittrande klart och inbjudande vatten.
Skulle du ändå få problem med vattenkvalitén och hur du ska behandla ditt vattnen så hjälper vi dig även efter köpet med råd via telefon eller i vår butik. Du som Beachcomberkund kan alltid komma in till oss med ett vattenprov för kostnadsfri analys och förslag på åtgärd.
Fråga: Hur ofta ska jag byta vatten i mitt spabad?
Svar: Vattnet i ditt spabad bör bytas i genomsnitt var 3-4 månad.
Detta är helt beroende på användningsgraden och även hur duktig du är på att sköta vattenkvalitén. Du kan alltså använda samma vatten både längre eller kortare tid än 3-4 månader.
Fråga: Varför sjunker hela tiden mitt PH-värde?
Svar: Anledningen att PH-värdet sjunker är att kemiprodukterna du använder är PH sänkande samt att även våra kroppar till viss del är PH sänkande. Därför måste du regelbundet justera upp ditt PH-värde med PH-plus. Du bör även ha koll på vattnets alkanitet och se till att den ligger inom 80-120 ppm, detta är mycket viktigt då en låg alkanitet ger ett felaktigt PH-värde.
Fråga: Varför blir mitt vatten grumligt och hur åtgärdar jag det?
Svar: Grumligt vatten kan utvecklas av flera anledningar:
Kontrollera och eventuellt justera PH-värdet. I 90% av fallen så hjälper det att Chockklorera vattnet med Spaklor vilket för det mesta klarnar upp grumligt vatten. Se till att du försöker hålla 3-5 ppm av fritt klor i vattnet. Man kan även använda sig av flockningsmedel för att få vattnet att klarna, vilket får små partiklar att klumpa sig så de fastnar i filtret. När man använder flockningsmedel är det viktigt att rengöra och skölja filtret efter någon dag.
Fråga: Varför luktar vattnet illa och hur förhindrar jag det?
Svar: Att vattnet kan lukta illa kan bland annat bero på detta:
Kontrollera och justera PH och Alkanitet för att sedan chockklorera vattnet med spaklor. Se till att alltid hålla 3-5 ppm fritt klor i vattnet.
Om alla värden är bra och vattnet fortfarande luktar illa trots chockklorering så byt vatten och starta om på nytt.
Fråga: Varför känner jag en hudirritation efter jag har badat?
Svar: Hudirritationer kan bland annat bero på detta:
Vattnet kan bli "trött" efter mycket användning och reagerar sämre med poolkemiprodukterna. Om du är osäker töm spabadet och starta om med nytt fräscht vatten. En annan lösning kan vara att sänka vattnets temperatur 1-2 grader. Ibland kan kombinationen av 40 gradigt vatten och FlexJet-massagen ge hudirritation, en några grader lägre temperatur kan ge stor effekt.
Fråga: Varför bildas det skum när jag sätter på massagen?
Svar: Skum bildas på grund av att vi för med oss tensider på våra kroppar i form av tvålrester, schampo, deodoranter, olika kroppsprodukter m.m. Dessa löses snabbt upp i det varma vattnet och ger skumbildning när man startar massagen. Lösningen är att alla som badar duschar innan bad för att tillföra så lite som möjligt. Man kan även ha en flytande svamp i förebyggande syfte som fungerar som en magnet och suger upp alla fetter och tensider i vattnet. Det finns även skumdämpande medel att spraya direkt på skummet när det uppstår, vilket löser skummet så det fastnar i filtret. Man bör då rengöra filtret efter användning.
Genom att regelbundet chockklorera vattnet så försvinner dessa skumbildande ämnen på ett naturligt sätt.
Fråga: Varför flyter det vita flak/partiklar på vattenytan?
Svar: Dessa vita flak är "biofilm" som växt till sig i brist på desinfektionsmedel.
Avlägsna alla synliga vita flak manuellt med t.ex. en finmaskig håv, ta sedan bort filtret och chockklorera vattnet med 3-4 matskedar spaklor. Rengör filtret noggrant eller helst byt till ett nytt filter. Skulle de vita flaken komma tillbaka så upprepa ovanstående behandling.